Az ima hatalma
2005.05.07. 11:29
Az ima hatalma.
Az imdsg az emberi lt velejrja; alapjelensg, amelyet minden idben s minden npnl megtallhatunk. Az imdsg llapotban az ember - dicsrve vagy krve - kiemelkedik nmagbl, s a vgtelen fel trul.
Smuel knyvben azt talljuk, miszerint az ima "a szv kintse az r eltt".
A mai ember feladata, hogy az ima ltal felemelkedjen, megtiszttsa bels Grl-kelyht. Ezltal bels ednynk fnyesen ragyogv lesz, s kpesekk vlunk - a meditci segtsgvel - a kozmikus energia, az isteni szikra befogadsra. Az imval mi teljesednk ki az r fel, szemben a meditcival, amikor is tud a lelknkbe kltzni s thatni minket, hogy egysgben ljnk vele.
Az imdsgot a mai korban felfoghatjuk gy, mint a hit nyelve, a remny forrsa, a szeretet megnyilvnulsa. Ha az ima t van hatva e hrom isteni ernnyel, megtiszttja s talaktja finomabb (teri, illetve asztrlis) testeinket. Ezltal szellemi rzkszerveink csri elkezdenek kibontakozni, mint bimbbl a virg. Ezen ernyek erit az imn keresztl lehet felvenni, s mivel ezek mind isteni eredetek, ezrt nyugodtan mondhatjuk, hogy az imt Istentl kaptuk, egyfajta szeretetbl vgzend cselekedet gyannt.
Az imt akkor vltoztatjuk igazn cselekedett, ha llekkel hatjuk t, s l ldozatt tesszk az Atya szmra; lv pedig, ha benne hitnket foglaljuk szavakba.
Lisieux-i Kis Szent Terz szerint: "Az imdsg a szv gye, lnyege a szv flemelse Istenhez, s ezzel az Istenben val hit kifejezse.
Az ima szmomra abban ll, hogy fllendl a szvem, egsz egyszeren az gre vetem tekintetemet, hlmat s szeretetemet kiltom az Istennek, megprbltatsban s rmben egyarnt."
Az imdsg az ember legmagasztosabb letmkdse. Az imra val kpessg klnbzteti meg az embert minden ms fldi llnytl. Minden szintn imdkoz ember szvben a Szentllek mkdik. Az ima teht nem szavak unott mormolsa, nem ktelessgbl vgzett hzi feladat, hanem fllendls, olyan, mint egy felcsap tzlng. Vidman, fnyesen nyjtzkodik az g fel, rvendezve trekszik a magasba. Hiszen bels indtja a bennnk lak Szentllek, akit a Szentrs a tzhz s a magasra szkell vzsugrhoz hasonlt.
Jzus tantsa szerint az ima megteremti a kapcsolatot Isten s az ember kztt csakgy, mint minden embertrsunk kztt is; ezltal vlik l keresztldozatt.
Az imban nem az szmt, hogy szavaink minl magasztosabbak legyenek, hanem az, hogy amit mondunk, azt teljes tlssel s odaadssal tegyk. Ezltal az ima egyfajta meditciv is vlhat. A keresztny meditci pedig nem csupn tallkozs Krisztussal, hanem let Krisztusban. Jzus minden tantvnynak ajnlotta az egyni imt. "Amikor imdkozol, menj be a bels szobba, s ajtdat bezrva imdkozzl Atydhoz titokban, Atyd pedig, aki ltja, amit titokban teszel, megjutalmaz." Azonban ugyanilyen nyomatkkal hangslyozta a kzs ima rtkt s fontossgt is: "Bizony mondom nktek, ha ketten egyetrten krnek a Fldn valamit, brmi legyen is az, megkapjk mennyei Atymtl. Ahol ugyanis ketten vagy hrman sszegylnek az n nevemben, ott vagyok kzttk." A kzs imdsg meglt szeretet, ami hatssal van msokra is - az embereket lelkk legmlyn rinti meg, sszekti ket, s kzssget alkot az egytt imdkozkbl. A kzs ima ereje nem sszeaddik, hanem sszeszorzdik. Amikor egy kzssg ugyanabban a hitben s szeretetben egytt imdkozik, akkor a Szentllek, a szeretet lelke klns ervel mkdik bennk.
Jzus tantsa szerint azrt van szksg a mindennapi imra, hogy legyen napunkban egy idtartam, amikor azt mondjuk az Istennek: szeretlek Tged! De mg inkbb szksges a napi ima azrt, hogy legyen egy idtartam, amikor csendben hallgatjuk az Isten szavt, amint mondja neknk: "Szeretlek!"
Jzusnl tallkozunk elszr az ima legmagasabb fokval: "Legyen meg a Te akaratod!" A teljes sbizalom jele ez, amikor letnket egszen Isten akarata al rendeljk, s elfogadjuk sorsunkat. E mondat tlsvel jutunk el az nzetlensg s rdeknlklisg legmagasabb fokra; ha ezt megvalstottuk, akkor mr azt mondhatjuk, hogy a szntelen imdkozsban lnk, ami a tr s id nlkli szeretetbe emel minket.
Jzus gyakran imdkozott egsz jszaka virrasztva is; ekzben arca sugrzott, s ltszott rajta, hogy az elz rkat mennyei Atyjval val benssges tallkozsban tlttte. Amikor befejezte az imt, egyik tantvnya gy szlt hozz: "Uram, tants meg minket imdkozni!" Erre a krsre vlaszul tantotta meg Jzus kvetit a miatynkra. Mivel mi is mindnyjan Jzus tantvnyai vagyunk, ezrt elengedhetetlenl szksges, hogy bennnk is felbredjen a vgy s a krs: "Jzus, tants meg imdkozni!"
Egyesek azt gondoljk, hogy az Isten-dicst s hlaad ima magasabb rend a kr imnl. Ez furcsa, st tves hiedelem, hiszen a Jzus tantotta legszebb imban csupa krs van, pedig bizonyra a legjobban tudta, milyennek kell lennie az imnak. Szp dolog az Isten dicsrete, ill, hogy Neki hlt adjunk, de mirt ne lehetne Tle krni is?! Hiszen a forrsa minden jsgnak, mindennek megadja, neknk pedig mindig szksgnk van arra, hogy ltessen, segtsen, tmogasson minket. A legfontosabb krseket maga Jzus sorolta fel a miatynkban; mindenekeltt ezekrt fohszkodjunk, mgpedig ha lehet, hangosan, hiszen ezltal az teri szfra is tisztul!
Az imdsg nem ms, mint egyesls Istennel. Ebben a benssges egyeslsben olyan lesz Isten s a llek, mint kt egybeolvadt gyertya, amelyet klnvlasztani mr senki sem kpes. Flsgesen szp dolog Istennek ez az egybefondsa parnyi teremtmnyvel - gy lesz tudatoss a nagy valsg: "Velnk az Isten, s mi vele!" Az imdsg a szeretet kifejezje, a szeretet pedig maga Isten. Az ima Isten cskja, ezrt ha imdkozunk, ezt az ajndkot fogadjuk el. A csk jelkp: a szerelmes cskban nyilvnul meg a klcsns elfogads s ads, mint a mlysges llekvlts jele.
"Ha az imban kitart vagy, a sivatag hirtelen a szeretet virgba szkken, a szved dalra gyl, s tavasz lesz benne mindrkk. Szemedbl eltnik a sttsg, ltsod tiszta s that lesz, te pedig tudni fogod, hogy mi a Szeretet!"
Sarkadi Melinda
des Jzusunk, krnk Tged,
adj neknk az emberisg irnti vgtelen szeretetedbl,
a bnsk irnti vgtelen szeldsgedbl s elnzsedbl,
mennyei trelmedbl, amellyel a szenvedseket viselted,
megingathatatlan hitedbl, amellyel kzdttl s gyztl,
, Nagy Megvlt!
Te vagy a mi magasztos pldnk, oltalmunk s vdelmnk,
r Jzus Krisztus!
A Te nyomdokaidon kvnunk haladni, benned hinni s tantvnyaid lenni.
Krnk Jzusunk, fogadj be szeretetedbe s kegyelmedbe!
men"
Megjelent a Manifesztum 5. szmban.
|