A hall : Azoknak akik gyszolnak. |
Azoknak akik gyszolnak.
2005.04.06. 00:34
C. W. LEADBEATER
AZOKNAK, AKIK GYSZOLNAK
Testvr, a hall olyasvalakitl fosztott meg tged, akit mly odaadssal szerettl, s aki az egsz vilgot jelentette szmodra. Ez a vilg most res lett neked s gy rzed, hogy nem rdemes letedet vgig lni. Az az rzsed, hogy az rm rkre elhagyott, lted nagy s remnytelen szomorsg. Fjdalmasan epedsz egy letnt kz rintse utn, s egy olyan hang utn vgydsz, amely rkre elnmult. Folyton csak magadra s ptolhatatlan vesztesgedre gondolsz. Bnatodhoz mg az a szomorsg is jrul, hogy azt ugyan tudod, hogy kedvesed itt hagyott, de nem tudsz rajta eligazodni, hov, merre ment? Remled, hogy j helyen van, de ha felfel tekintesz, res minden s zokogsodra nincs vlasz. gy aztn ktsgbeess s ktely vesz rajtad ert, s felhbe burkolja a soha le nem nyugv napot.
rzsed nagyon is termszetes s n, ki e sorokat rom, teljesen megrtelek. A legnagyobb mrtkben rokonszenvezem mindazokkal, kiket hasonl csaps sjtott. De ennl tbbet szeretnk rted tenni. Remlem, hogy segtsget s megknnyebblst adhatok neked. Ha ezer hasonl esetben addott mr segtsg s megknnyebbls, mirt ne sikerlne ez veled kapcsolatban is?
Azt fogod krdezni: „Hogy lehet megknnyebbls, remny az n szmomra?”
Az legyen vigasztalsod, hogy bnatod tvhiten alapul. Olyasvalamin tpeldsz, ami tulajdonkppen meg sem trtnt. Ha megrted a tnyllst, nem fogsz tbb tpeldni.
Feleleted ez lesz: „Az n vesztesgem az, rajtam csak gy lehet segteni, ha visszaadod halottamat.” rtelek, de pillanatnyi trelmet krek, mg hrom rvemet megrted. Elszr csak szles, nagy vonalakban fogom ecsetelni, s csak ksbb kezdek majd meggyz rszletekbe.
1. Vesztseged csak ltszlag az, s csakis a te nzpontodbl tlve az. Ms ltkrbe szeretnlek helyezni. A te szenvedsednek az az oka, hogy a termszet trvnyeit nem ismered. Engedd meg, hogy e trvnyek megismersben egynhny alapigazsgnak elsorolsval, melyeket azutn tetszsed szerint tanulmnyozhatsz, segtsgedre lehessek.
2. A hall utn val let nem titok tbb s szeretett halottad miatt nem kell, hogy nyugtalant bizonytalansgban maradj. A sr utni let ugyanazon termszeti trvnyeknek van alvetve, mint a mink, mellyel mr kellen ksrleteztek, s amelyet tudomnyos pontossggal vizsgltak meg.
3. Nem szabad gyszolnod, mert ez szeretett halottadra nzve kros. Ha majd meggyzdsz errl az igazsgrl, nem fogsz tbb gyszolni.
Vlemnyed szerint mindez csak feltevs. Mi az alapja jelenlegi hitednek? Legyen az brmilyen, azrt vallod, mert valamely egyhz ezt gy hirdeti, vagy valamely szent knyvben gy van megrva, vagy pedig a krnyezetedben ez az ltalnosan elfogadott hit, a mai korszak elfogadott nzete. Ha eltlet nlkl fogsz tlkezni, megltod, hogy az effajta felfogs is csak feltevsen alapul. Hiszen az egyhzak is klnbz nzeteket vallanak s a szent knyvek rsait is klnflekpp rtelmezik. Korod elfogadott nzete nem alapul hatrozott tudson. Szerencsnkre mindez csak mendemonda. Ezek a dolgok, melyek oly kzelrl s mlyen rintenek bennnket, tl fontosak ahhoz, hogy ne tehessk ki se vak hiedelemnek, se pedig mersz lltsoknak: a tudomnyos kutats s rendszerezs bizonyossgt kvnjk meg. Ilyenfajta kutatsok, ilyen rendszerezsek trtntek, ezeknek eredmnyt terjesztem eld. Nem kvnom, hogy vakon elfogadd. n csak azokat a tnyeket sorolom el, melyekben biztos vagyok s felhvlak e tnyek vizsglatra.
Az ember sszettele
Vegyk csak sorba lltsainkat s figyeljk meg egyms utn. Hogy e trgyat jobban megrthesd, el kell, hogy mondjak egyet-mst az ember alkatrl. Ez ltalnossgban ismeretlen az olyanok eltt, akik nem foglalkoztak vele szakszeren. Bizonyra hallottad mr, hogy az embernek lelke van, s ez a llek halhatatlan. Azt lltjk rla, hogy a test halla utn tovbb l. Szeretnm, ha flredobnd ezt a bizonytalansgot s megrtend, hogy az igazsgnak ferde belltsa ez. Ne mondd: „Remlem, hogy van lelkem”, hanem: „Tudom, hogy llek vagyok.” Mert ez a val igazsg: az igazi ember llek, s van teste. A test, az mg nem az ember, csak az ember ruhja. Az, amit hallnak mondanak, csak levetse egy elviselt ltzknek s nem jobban kimlsa az embernek, mint az, ha leveti felltjt. gy teht nem a bartodat vesztetted el, csupn a nla hasznlatban lv s tlnk megszokott felltjt. E felltnek ugyan vge szakadt, de nem az embernek, ki viselje volt s valszn, hogy az ember az, akihez ragaszkodtl, s nem a fellt.
Hogy bartodnak helyzett megrthesd, elssorban sajt magaddal kell, hogy tisztba jjj. Prbld megrteni, hogy halhatatlan lny vagy; halhatatlan, mert isteni vagy bens lnyegedben, mert szikra vagy Isten tzbl, mely megvolt jval azeltt, mieltt felvetted ezt az ltzket, melyet testnek nevezel, s hogy ltezni fogsz tovbbra is azutn, amikor mr ez a test elporladt. „Isten sajt rkkvalsgnak kpre teremtette az embert.” Ez nem beszdforma vagy vallsos hit, ez vglegesen megllaptott tudomnyos tny, mely, ha fradsgot veszel, s az erre vonatkoz irodalomban olvasgatsz, bizonytkokkal szolgl. Ha el tudod kpzelni, hogy lelkednek igaz ltben mostani leted csak egy napot jelent, ez igazsgot szeretett bartodra alkalmazva beltod, hogy nem az, aki megsznt ltezni, hanem csak a levetett teste.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy gy gondolj re, mint egy testnlkli leheletre. Lehetleg gy foglalkozzl vele, mint amilyennek rgen ismerted. Valamikor rgen gy szlt Szent Pl: „Van egy termszetes s van egy szellemi test.” Az emberek helytelenl rtelmezik ezt a mondst, mert ezen testekre, mint folytatlagosakra s nem mint bennnk egyszerre ltezre gondolnak. Te - gy amint vagy s ezt olvasod - egyszerre mindkett birtokban vagy, vagyis van „termszetes” vagy fizikai tested, amelyet lthatsz, s van egy msik, egy bens tested, amely lthatatlan, ezt nevezte Szent Pl „szelleminek”. Ha leveted fizikai testedet, mg mindig marad msik, finomabb anyagbl kszlt eszkz. Ekkor szellemi testedbe vagy ltzve. Ha fizikai testnket szimbolikusan felltvel vagy kabttal hasonltjuk ssze, szellemi testnk lesz az az als ruha, amelyet a fels ruha alatt viselnk.
Ha mindez rthet eltted, menjnk egy lpssel elre. Nemcsak a halllal vetjk le szilrd anyagbl kszlt felltnket, nem! Minden jjel, amikor alszunk, kibjunk belle, s szellemi testnkben barangoljuk be a vilgot - lthatatlan formban - ami ezt a sr vilgot illeti. Azonban ama bartaid tisztn ltjk, kik ugyanazon idben hasznljk szellemi testket. Minden test csak hasonl srsgeket fog megltni. Fizikai tested csakis fizikai testeket lt, szellemi tested viszont csakis szellemi testeket fog szlelni. Ha jra kabtodba bjsz, vagyis visszatrsz szilrd testedbe, s ezen alacsonyabb vilgban fl (vagy le) bredsz, megtrtnik nha, hogy visszaemlkezel - br rendesen meglehetsen eltorztva - arra, amit valahol msutt lttl, s ezt lomnak fogod nevezni. Az lmot tulajdonkppen ideiglenes hallnak mondhatnnk, ilyenkor nem veted le egszen felltdet. Ebbl azt ltod, hogy alv llapotodban ugyanolyan helyzetben vagy, mint elhalt bartod. Hogy mi ez a helyzet, azt rgtn elmagyarzom.
A hall utni letrl szmtalan elmlet van. A legtbb kzlk rgi szentrsok flrertsn alapul. Rettenetes dogmaknt vallotta majdnem egsz Eurpa azt, amit rkk tart bntetsnek neveznek. Br csak a remnytelenl tudatlanok hisznek ma mg benne, alapul vve Krisztus flremagyarzott szavait. Mindezekben a papsg mg megerstette ket. Ez a hit hatalom volt az szmukra, mellyel fken tudtk tartani a tudatlan tmegeket, hogy erklcsileg javtsk. Amint a vilg civilizcijban haladni kezdett, mindjobban reztk e hitnek nemcsak istenkroml, de nevetsges voltt is. Azutn jttek a vallsjtk, kik jzanabb mdozatokat hoztak. Ezek az lltsok is mind igen homlyosak s tvol esnek a nagy igazsgnak egyszersgtl. Az sszes egyhzak tanait bonyolultt teszi, hogy ragaszkodnak ahhoz, hogy belltsanak egy kptelen s alaptalan dogmt egy kegyetlen, haragos Istensgrl, aki bntalmazza npt. Ezen irtztat tant a primitv jdaizmusbl plntltk t, ahelyett, hogy Krisztus tant fogadtk volna el, mely szerint Isten npnek szeret Atyja. Azok az emberek, akik az alapigazsgokat megrtettk, hogy Isten a szeretet, s a vilgegyetemet rkkval s blcs trvnyek szablyozzk, kezdtk beltni, hogy ugyanezeknek a trvnyeknek van alvetve a sron tli let is. De mg most is homlyos a hit. Beszlnek neknk egy tvoli mennyorszgrl, egy a tvoli jvben bekvetkez tletnaprl, de vajmi kevs felvilgostst adnak arra nzve, hogy mi trtnik itt s most. Akik tantanak, nem lltjk, hogy szemlyes tapasztalatuk van a sron tli letrl, nem arrl beszlnek neknk, amit k maguk tudnak, hanem csak arrl, amit msoktl hallottak. Hogy lehet ez kielgt a mi szmunkra?
Az igazsg az, hogy a vak hiszkenysg napja letnt. Tudomnyos korszakban lnk, a tovbbiakban el nem fogadhatunk olyan eszmket, melyeket nem tmaszt al az rtelem s a jzan sz. Semmi oka nincs, hogy mirt ne alkalmazhatnnk tudomnyos mdszereket azoknak a problmknak a megvilgtsra, melyeket rgen kizrlag a vallsokra bztak. Ezeket a rendszereket alkalmazta a „Teozfiai Trsulat” s a „Society for Psychical Research” nev trsulat. Ezeknek a tudomnyos szellemben vgzett kutatsoknak az eredmnyrl szmolok itt be.
Szellemek vagyunk, de materilis vilgban lnk. Olyan vilg ez, melyet, brhogy is szemlljk a dolgot, mgis csak rszben ismernk. Csakis rzkeinkkel vehetnk rla tudomst, ezek pedig nagyon is tkletlenek. Ltjuk a szilrd trgyakat, rendes krlmnyeknl a folykonyakat is, a gzok mr rendszerint lthatatlanok. A kutats kimutatja, hogy a legritkbb gznl is vannak finomabb anyagok, ezek azonban fizikai rzknkkel mr nem rzkelhetk, azokrl fizikai eszkzkkel nem is szerezhetnk tapasztalatokat.
Mgis rintkezsbe lphetnk velk, megfigyelhetjk ket, de csakis szellemi testnkben, melyrl mr emltst tettem, mert annak is ppen gy megvannak a maga specilis rzkei, mint a msik testnek. A legtbb ember ugyan mg nem sajttotta el, hogy mi mdon hasznlja ket, de ez olyan kpessg, amelyet mindenki megszerezhet magnak. Igenis tudjuk, hogy ez lehetsges, mert mr sokan eljutottak idig. s mindezek sok olyat kpesek szlelni, ami a fizikai ltkpessgen tl van. Az a tapasztalatuk, hogy sokkal csodlatosabb a vilgunk, mint ahogy ezt valaha is fltteleztk. vezredek ta lnek benne emberek, s a legnagyobb rsznek halvny sejtelme sem volt ltnek magasztosabb s szebbik rszrl. A kutatsoknak az az ga, melyrl mr msutt beszmoltam, szmtalan bmulatos eredmnyhez vezetett, s naponta jabb s jabb betekintst nyernk ebbe a vilgba. Mindezekrl a teozfiai irodalom szmol be. Itt csak arra akarunk szortkozni, hogy mik a tlvilg - vagy ahogy mondani szoks - a hall utni let krlmnyei s laki.
A szellemi test
Elssorban azt tudjuk meg, hogy a hall nem jelenti az let befejezst, ahogy ezt tudatlansgbl feltteleztk. Ez csak tmenetet kpez az let egyik llapotbl a msikba. Mondtam mr, hogy ez nem ms, mint a fellt levetse: az ember hzikabtjban marad, vagyis szellemi testben. Ha szebben is hangzik a „szellemi test”, miknt Szent Pl mondja, azrt csak test az, ha pedig test, anyagbl van, ha fajslyra nzve finomabb is, mint amit ltalban ismernk. A szellemnek a fizikai test szolgltatja sszekt eszkzt a fizikai vilggal. E teste nlkl, melyet eszkzl hasznl, lehetetlensg volna rintkeznie evvel a vilggal, hogy hasson re, s benyomsokat kapjon tle. Ugyanilyen szerep jut a szellemi testnek, mely viszont sszekapcsolja a magasabb szellemi vilggal. Ezt a szellemi vilgot ne mint a tvol messzesgben ltezt s elrhetetlent keressk, nem, ez egyszeren ennek a vilgnak, amelyben lnk, kiegszt, magasabb rend rsze. Ezzel nem azt mondom, hogy nem lteznek sokkal magasabban fekv s tvolabbra es vilgok. Ezzel csak azt mondom, hogy amit mi kznsgesen vett rtelemben hallnak mondunk, annak ezekhez a vilgokhoz semmi kze sincsen, s csupn tmenetet kpez ebben az ltalunk oly jl ismert vilgban egyik llapotbl a msikba. Azt ugyan lehetne mondani, hogy az az ember, ki e vltozson tmegy, lthatatlann vlik. m ha el tudod kpzelni, ltni fogod, hogy az ember sohasem is volt lthat, s az, amit mindig lttl, csak a teste volt, melyben lakott. Most egy msik, egy finomabb testbe kltztt, mely fizikai szemmel ugyan nem lthat, de egyltaln nem elrhetetlen.
Elssorban be kell ltnunk azt, hogy az gynevezett halott nem hagyott el bennnket. Mi abban a kusza hitben neveldtnk, hogy minden egyes halleset egy klnleges s csods jelensg. Mikor a llek elhagyja a testt, valahogy eltnik egy csillagon tli mennyorszgba: de hogy milyen mechanikai eszkzkkel trtnik az tszllts ezeken az elkpeszt tereken keresztl, azt nem mondjk. A termszet folyamatai minden bizonnyal csodsak s gyakran rthetetlenek elttnk, de sohasem tik arcul az rtelmet s a jzan szt. Ha az elszobban veted le a felltdet, evvel az aktussal mg nem tallod magad rgtn egy tvoli hegy cscsn; ugyanott maradsz, ahol lltl, csak ppen kls megjelensedben vltoztl. Pontosan ugyanez trtnik az emberrel, ha fizikai testt veti le, azrt mg ugyanott marad, ahol volt. Igaz, hogy nem ltod tbb, de ennek nem az az oka, hogy ment el, hanem, mert mostani testnek az anyaga olyan, hogy azt fizikai szemeddel nem lthatod.
Arrl meg lehetsz gyzdve, hogy csak egy igen csekly rsz az a termszet rezgseibl, melyekre szemnk reagl, ennl fogva csak azokat a szubsztancikat lthatjuk, amelyek ezeket a klnleges hullmokat visszatkrzik. A „szellemi test”-nek megltsa azon mlik, hogy megvan-e a hozzval kpessgnk, hogy hullmzsait felfogjuk. Ezek azonban teljesen ms fajtjak, mivel finomabb anyagbl erednek. Mindezt, ha rdekldsz irnta, rszletesen megtallhatod a teozfiai irodalomban.
Bennnket egyelre csak az rdekel, hogy fizikai testnkkel csak a fizikai vilgban ltez dolgokat lthatjuk s tapinthatjuk. „Szellemi test"-nkben pedig csak annak a vilgban ltez dolgokat szlelhetjk. Tartsd mindig szem eltt, hogy ez semmifle rtelemben nem nevezhet egy msik vilgnak, mert ez csak ennek a vilgnak egyik finomabb rsze. Igenis lteznek ms vilgok is, de ezek most nem rdekelnek bennnket. Az az ember, akire mint elkltzttre gondolsz, az a valsgban mg mindig krltted van. Mg ha egyms mellett is lltok, te a te „fizikai test"-edben, pedig „szellemi test”-ben, nem vagy tudatban az jelenltnek, mert nem lthatod t; de ha lmodban elhagyod fizikai testedet, teljes ntudattal tudsz vele rintkezni. Egymssal val rintkezsetek ppen olyan tkletes, mint amilyen azeltt volt. gy teht lmodban boldog egyttltben vagy vele, csak az brenlt riban rzed az elvlst.
lmok
Szerencstlensgnkre a tbbsgnl a fizikai s szellemi testek tudata kztt hzag van. Br a szellemi testben tisztn tudunk emlkezni a fizikaira, sok ember szmra lehetetlen, hogy brenltben be tudjon szmolni mindarrl, amit lelke vgzett, mg alv testbl tvol volt. Ha ez az emlkezetnk tkletes volna, akkor megsznne rnk nzve a hall.
Nhny ember mr el is rte a tudatnak ezt a folytatlagossgt s ez valamennyinknl fejldsben van, mert ez rsze a lelki erk termszetes kibontakozsnak. Sok emberben ez a kibontakozs mr megkezddtt, s gy thozzk az emlkezs tredkeit, de ltalban csupn lmoknak s ezrt rtkteleneknek blyegzik. Fkppen azok szeretik lomnak nevezni, kik az lmot nem tanulmnyoztk, s sejtelmk sincsen rla, hogy mi is az. Ha mg kevesen is rendelkeznek teljes tisztnltssal s visszaemlkezssel, mr szmosan reztk szeretetteik jelenltt, mg ha nincs is arra val kpessgk, hogy ket meglssk. Msok pedig, ha nem is rendelkeznek hatrozott emlkezettel, lmukbl bizonyos ldsos nyugalom rzsvel brednek fl, mely a magasabb vilgban trtnteknek az eredmnye.
Jusson mindig eszedbe, hogy ez az alacsonyabb vilg s a msik a magasabb rend, ebben az esetben pedig a nagyobb szabs magban foglalja a kisebbet. Az ottani ntudatodban teljesen emlkezel arra, ami itt trtnt meg veled. lmodban - tmenve msik testedbe - felszabadulsz fizikai tested htrnyaitl. Visszatrve ebbe az alacsonyabb vilgba, jra felveszed annak terht, s ekzben elhomlyostod a magasabb kpessgeket, s ezek feledsbe merlnek. Ebbl az kvetkezik, hogy ha elhalt bartoddal valami kzlni vald van, azt gondolatban vilgosan meg kell fogalmaznod elalvsod eltt avval az eltkltsggel, hogy mindazt megmondod neki, s biztos lehetsz benne, hogy meg is teszed, amint csak tallkozol vele. Nha, egyes esetekben tudni szeretnd vlemnyt, s ilyenkor a tudat kt formja kzti hzag megakadlyoz abban, hogy felelett emlkezetedbe visszaidzhesd. De ha kptelen is vagy egy hatrozott feleletre visszaemlkezni, gyakran ers benyomssal bredsz majd kvnsgra vagy elhatrozsra vonatkozan, s felteheted, hogy ez a benyoms helyes. Msrszt lehetleg keveset vedd ignybe, mert amint majd ksbb ltni fogod, hatrozottan kros, hogy halottunkat - magasabb vilgban - olyan esetek zavarjk meg, melyek az letnek ahhoz a rszhez tartoznak, amelyek all felszabadult.
A hall utni let
Ez a halott letnek megfigyelshez vezet bennnket, mely igenis sokfle s nagyon is vltozatos, de legalbbis majdnem mindig boldogabb a fldi letnl. Ahogy ezt egy srgi szentrs mondja: „Az igazak lelke Isten kezben van, s itt nem rheti ket bntds; a tudatlanok szemben holtaknak ltszanak, tvozsukat nyomorsgnak tartjk, hogy tlnk elmentek, vgleges pusztulsnak, de k bkben vannak.” Fel kell, hogy szabaduljunk az sdi elmletek all. A halott nem toppan hirtelen egy lehetetlen mennyorszgba, se nem esik egy mg lehetetlenebb pokolba. A sznak rgi, gonosz rtelmben val pokol nem is ltezik. Sehol, semmifle rtelemben nem ltezik ms pokol, mint amit mi teremtnk nmagunknak. rtsd meg, hogy a hall semmit sem vltoztat az emberen, nem alakul hirtelen szentt vagy angyall, mint ahogy nem lehet rgtn kornak legnagyobb blcse sem. Ugyanaz lesz egy nappal a halla utn, mint amilyen egy nappal azeltt volt. Ugyanazon rzelmekkel, hajlammal, ugyanazon intellektussal rendelkezik, csupn azzal az egy klnbsggel, hogy fizikai testt elvesztette.
Prbld megrteni, hogy ez mit jelent. Jelenti a fizikai fjdalom s fradtsg lehetsgtl val tkletes felszabadulst. Jelenti tovbb minden bosszant ktelezettsg mellzst s teljes szabadsgot (taln elszr letben), hogy azt tegye, amihez kedve van. Fizikai letben llandan megszortsoknak van alvetve, hacsak nem ahhoz a kevs kivtelhez tartozik, aki anyagilag fggetlen. Mindig kenyrkeres munkra szorul, s pnzt kell, hogy szerezzen sajt s a tle fggk szksgleteinek fedezsre. Csak egyes esetekben lvezet a munka, mint pl. a mvszeknl. De a munka ltalban olyan, hogy senki sem vgezn, ha nem volna rknyszerlve.
Itt ebben a szellemi vilgban nincs szksg pnzre. Nem kell sem elesgrl, sem laksrl, sem pedig ruhzatrl gondoskodni, dvssge, szpsge djtalanul ll lakinak rendelkezsre. Szellemi testben - ennek a vilgnak finom anyagban - tetszse szerint mozoghat ide-oda. Ha szereti az erd, a hegyek termszeti szpsgeit, a tiszta eget, knye-kedve szerint ltogathatja a vilg legmessebb helyeit. Ha szereti a mvszeteket, egsz idejt a remekmvek ltogatsnak szentelheti. Ha zensz, a vilg legtkletesebb zenekaraiba mehet, vagy az egyes vilghr zenszeket hallgathatja. Brmi is legyen klns fldi gynyrsge, most kizrlag csakis annak lhet, s annak szentelheti egsz idejt. Legnagyobb mrtkben kvetheti kedvtelseit, feltve, hogy lvezetei vagy az rtelem, vagy a nemesebb emci krbe tartoznak, hogy kielgtskhz a fizikai test ne legyen szksges. Mindebbl azt lthatjuk, hogy minden rtelmes s tisztessges ember sokkal, de sokkal boldogabb halla utn, mint amilyen fldi letben volt, mert bsgesen van ideje nemcsak lvezetekre, hanem arra is, hogy kielgten haladjon az t legjobban rdekl irnyban.
Nincsenek teht ebben a vilgban boldogtalanok? igen! Mert az az let szksgkppen kvetkezmnye ennek, s az ember minden tekintetben teljesen ugyanaz marad, aki volt, mieltt testt elhagyta. Ha fldi letnek gynyrei alacsonyak s durvk voltak, kptelen lesz az itteni letben vgyainak eleget tenni. Az iszkost olthatatlan szomj fogja gytrni, nem lvn tbb teste, amellyel azt csillapthatn; a falnk a gyomor gynyreit fogja nlklzni, a fsvny nem tall kapzsisgnak kielgtsre tbb aranyat. Az olyan ember, kinek fldi letben emberhez nem mlt szenvedlye volt, annak tovbbra is rabja marad. rzki embert most is izgalomban tart olyan epekeds, amelyet itt tbb ki nem elgthet. A fltkenyt tovbbra is emszti fltkenysge, annl is inkbb, mert itt nem avatkozhat bele fltkenysge trgynak tetteibe. Az emberisgnek ez a fajtja tagadhatatlanul szenved, de csakis az a fajta, akinek hajlamai s szenvedlyei durvk s fizikai termszetek voltak. De mg ezek is teljesen nkezkben tartjk sorsukat. Csak le kell, hogy kzdjk ezeket a hajlamaikat, s rgtn felszabadulnak szenvedseik all, melyek csakis az ilyen vgyakozsbl erednek. Tartsd szem eltt, hogy olyan, mint "bntets", egyltaln nincs. Csak a meghatrozott okok termszetes okozata. Csak meg kell szntetned az okot, megsznik az okozat - nem mindig azonnal, de mihelyt az ok ereje kimerlt.
Sokan vannak olyanok, akik elkerltk ezeket a legdurvbb vtkeket, de vilgi letkben fkppen trsasggal s a vele jr ktelezettsgekkel trdtek, s csak a sajt lvezetkre gondoltak. Az ilyenfajta emberek nem szenvednek tnylegesen a szellemi vilgban, viszont igen gyakran az elhagyatottsg rzete vesz ert rajtuk s unatkoznak. Tallkoznak ugyan rokonlelkekkel, de egyhangnak talljk egymst most, hogy nincs tbb versengs s megsznt a ltszat. A jobb s okosabb elem, mely utn vgynnak, msfel lvn elfoglalva, elrhetetlen szmukra. Mindenki, akinek intellektulis vagy mvszi hajlamai voltak, sokkal boldogabbnak fogja magt rezni fizikai testn kvl, mint fizikai testben. Mg meg kell, hogy emltsem, hogy ebben a vilgban minden szszer rdekldst fokozni s fejleszteni lehet, ha az illet elgg okos, hogy ezt meg kvnja tenni.
A mvszi s intellektulis hajlamak klnsen boldogok ebben az j vilgban. De mg ezeknl is boldogabbak azok, akik buzglkodtak felebartaik krl, akik abban talltk 1egnagyobb gynyrsgket, hogy embertrsaikon segthessenek, ket istpoljk, oktassk. Br itt, ebben a vilgban nincs tbb semmi nven nevezend szegnysg, megsznt az hezs, nem reznek tbb szomjat, hideget, mgis vannak mg olyanok, akik vagy bnkdnak s ezeket meg lehet vigasztalni, vagy tudatlanok, s lehet ket oktatni. ppen, mert a nyugati orszgokban olyan keveset tudnak a sron tli vilgrl, sokat tallunk ebben a vilgban, akiknek szksgk van az j let lehetsgeirl szl oktatsra. gy az olyan, aki tud, remnyt s rvendetes tnyeket terjeszthet ott is, pp gy, mint itt. De jusson mindig eszedbe, hogy az "ott" s az "itt" csak fogalmakknt szerepelnek vaksgunkban, mert az a vilg itt van, krlttnk van minden idben, s egy pillanatra se gondolj r, mint valami elrhetetlen messzesgben lvre vagy nehezen elrhetre.
Teht ltnak bennnket a halottak, krdezhetnd, s halljk mindazt, amit beszlnk? Ktsgtelen, hogy ltnak bennnket abban az rtelemben, hogy jelenltnkrl tudattal brnak. Tudomsuk van arrl, hogy mi boldogok vagyunk-e vagy nyomorultak, de nem halljk a szavakat, amiket mondunk s nincs tudomsuk fizikai mkdsnk rszleteirl. Egy pillanatnyi gondolkods megmutatja, hogy mi a hatra ltsi kpessgknek. k most annak a testnek a laki, amit mi „szellemi test”-nek neveztnk. Az a test, amelyet magunkban hordunk, s amely pontos msolata a fizikainak (ami a megjelenst illeti). brenltnkben azonban tudatunk kizrlag fizikai testnkben sszpontosul. Mondtuk mr, hogy csak fizikai anyag hathat fizikai testre, ugyangy a szellemi test csak a szellemi vilg anyagt tudja szrevenni. Ennlfogva az, amit a holt ember lthat bellnk, az csak a mi szellemi testnk, melynek felismerse azonban nem okoz nehzsget. Ha alv llapotban vagyunk, tudatunk azt a testet hasznlja, s gy a halott ember bren lvnek nz bennnket. De ha tudatunk fizikai testnkbe tr vissza, a holt embernek gy tnik, mintha aludnnk, mert br mg lt bennnket, de mi figyelemre sem mltatjuk s semmifle sszekttetsbe sem tudunk vele lpni. Ha egy l bartunk lomba merl, biztosak vagyunk ugyan jelenltrl, de pillanatnyilag nem tudunk vele rintkezni. A halott szmra az l ember ber llapotban ugyanilyen helyzetben van. Mivel ber tudatunkban nem tudunk visszaemlkezni arra, hogy miket lttunk mialatt aludtunk, abban a hiszemben vagyunk, hogy elvesztettk halottunkat. k azonban soha sincsenek abban a hiszemben, hogy bennnket elvesztettek, mert k mindenkor lthatnak minket. Rjuk nzve az az egyetlen klnbsg, hogy jjel vagyunk velk, s nappal vagyunk tlk tvol. Mikor a fldn velnk voltak, pp fordtva volt.
Ami Szent Pl rtelmben a szellemi test (amelyrl mi rendesen, mint asztrl-testrl beszlnk), az rzseink s rzelmeinknek klnleges eszkze. gy teht a mi rzelmeink s rzseink teljesen tisztn lthatk lesznek a halott szmra. Ha rlnk, k azt rgtn szreveszik, de nem tudjk, hogy mi okozta rmnket. Ha szomorsg r bennnket, rgtn tudomsuk van rla, s osztoznak bnatunkban, ha nem is tudjk bnatunk okt. Termszetesen mindez brenltnk rira vonatkozik. Mg alszunk, ugyangy trsalognak velnk, mint ahogy ezt a fldn szoktk tenni. Itt a fizikai letben el tudjuk rejteni rzelmeinket; azokban a magasabb vilgokban ez lehetetlen, mert szlelhet vltozs ltal rgtn megnyilvnulnak. Mivel sok gondolatunk sszefggsben van az rzseinkkel, a legtbb kzlk knnyen szlelhet abban a vilgban; de mindaz, ami az elvont gondolatok krbe tartozik, az itt rejtve marad.
Azt fogod mondani, hogy mindennek vajmi kevs kze van a gyermekkorunkban tanult mennyorszg s pokol fogalmhoz: de tny az, hogy ez az a valsg, amely a mtoszok mgtt rejlik. Igazban nincs pokol, de nyilvnval, hogy az iszkosok s kjencek alkottak maguknak egy nem egszen rossz utnzatot. Csakhogy ez nem rkkval s csak addig tart, amg a vgyaik elkoptak. Minden pillanatban vget vethetnek nekik, ha elg ersek s blcsek arra, hogy urai lehessenek az ilyen jelleg fldi vgyaknak, s fll emelkednek rajtuk.
Ez az igazsg az alapja a tisztttzrl szl katolikus tannak: az az eszme, hogy a hall utn bizonyos mennyisg szenveds kigesse az emberbl a rossz tulajdonsgokat s csak ezek utn lvezheti a mennyorszg dvssgt. A hall utni letnek van egy msik, magasabb fokozata, amely megkzelti a mennyorszg fogalmt. Ezt a magasabb sznvonalat akkor rhetjk el, ha minden alacsony s nz vgy teljesen eltnt. Ekkor az ember a vallsos elragadtats, vagy pedig a magas intellektulis tevkenysg llapotba megy t aszerint, hogy milyen a termszete s az irny, amelybe fldi letben energijt fektette. Ez r nzve a legmagasabb boldogsg, megnvekedett megrts s a valsg kzvetlenebb megkzeltsnek korszaka. De ez az rm mindenkinek osztlyrsze lesz, nem csak a jmboroknak.
Ezt nem gy kell felfogni, mint jutalmat, hanem ismt csupn, mint a fdi letben kifejlesztett jellem elkerlhetetlen eredmnyt. Ha egy ember telve van magasztos, nzetlen szeretettel s odaadssal, ha intellektulisan vagy mvszileg remekl fejlett, ennek a fejldsnek elkerlhetetlen eredmnye lesz az a gynyr, amelyrl beszltnk.
Mg meg kell emltennk, hogy mindezek csak egy letnek fokozatai, s mint ahogy fiatalkori viselkedsnk kihat krlmnyeinkre mg letnk derekn is, st mg regsgnkre is, gy egy embernek a fldi viselkedse dnt hatssal van azon tli helyzetre. Vajon rkkval az dvssgnek ez az llapota? - fogod krdezni. Nem. Amint mr mondtam, ez csak a fldi letnek az eredmnye, s egy vges ok soha sem hozhat ltre vgtelen eredmnyt.
jraszlets
Az emberi let sokkal hosszabb s sokkal nagyobb szabs, mint ahogy ezt valaha is flttelezted volna. A Szikra, amely Istentl szrmazott, jra vissza kell, hogy trjen hozz, mrpedig nagyon is tvol llunk az Istensg tkletessgtl.
Minden let fejldik, mert a fejlds Isten trvnye: az ember, br lassan, de llandan nvekszik a tbbivel egytt. Amit kznsgesen emberi letnek mondunk, az csak egy nap az valdi s hosszabb letben. Ugyangy, mint ahogy az ember reggelenknt felbred, felveszi ruhjt s napi teendje utn lt, s ha leszll az j, leveti nappali ruhjt s pihenni tr; s kvetkez reggel jra felbredve flbe hagyott munkjt ott folytatja, ahol abbahagyta. Ugyangy, ha az ember a fizikai letbe jn, magra lti fizikai testt, mint ruht, ha munkjnak ideje lejrt, jra leveti ltzkt. Ezt ti hallnak fogjtok mondani. Ezzel nyugalmasabb krlmnyekbe megy t, melyeket korbban mr lertam. Ha kipihente magt, jra testet ltve j napot kezd a fizikai letben s fejldsnek munkjt ott folytatja, ahol az flbe maradt. E hossz let mindaddig tart, mg az Istentl szmunkra kijellt isteni clt el nem rtk.
Rd nzve mindez j lehet, s mivel j, ezrt idegenszer s groteszk. De mindez, amit elmondottam, bebizonythat s gyakran kiprbltk. Ha minderrl olvasni kvnsz, az erre vonatkoz irodalmat tanulmnyoznod kell. Egy ilyen rvid s klnleges cl rpiratban csak a tnyekrl, mint olyanokrl beszlhetek, s nem bocstkozhatom a bizonytkok felsorolsba.
Taln azt szeretnd mg krdezni, hogy a halott nyugalmt nem zavarja-e meg a htramaradottakrt val aggodalom? Ez nha megesik s az effajta aggodalom kslelteti haladsukat. Legynk teht azon, hogy tlnk telheten ne nyjtsunk alkalmat arra, hogy ket megzavarjuk. A halottnak teljesen fl kellene szabadulni annak az letnek a gondjaitl, amelyet mr elhagyott, hogy teljesen annak az j ltnek szentelhesse magt, amelyikbe az imnt jutott. Azok teht, akik letben utastsaitl fggtek, igyekezzenek nllan gondolkodni; mert ha mg mindig fggnek tle, mentlisan erstik a kapcsolatokat avval a vilggal, amelytl elfordult. Mindenkor kivl jttemny, ha egy halottnak visszamaradt gyermekeirl gondoskodunk, mert ilyen esetben ez nemcsak a gyermekeket tekintve jttemny, de a szlt felszabadtja a gondoktl s gy segti a flfel trtn haladsban.
Ha a halott fldi letben balga s istenkroml tantsokban nevelkedett, nha aggds gytri sajt jv sorst tekintve. Szerencsre a szellemi vilgban sok olyan van, aki feladatul tzte ki, hogy az ilyen elmtott embereket felkutassa s flelmktl a tnyek alapos magyarzata rvn megszabadtsa. Ezt nem csak halottak cselekszik, van igen sok l is, kik jjel, mg testk alszik, idejket a holtaknak szentelik, hogy felszabadtsk flelmktl s szenvedsktl, megmagyarzva nekik az igazsg szpsgeit. Minden szenveds tudatlansgbl ered. Oszlasd el a tudatlansgot s elmlik a szenveds.
A gyermekek
A ltszlagos vesztesgnek egyik legszomorbb esete az, amikor egy gyermek hagyja itt a fizikai vilgot, s a szlei nlklzik szeretett csacsogst. Mi trtnik teht a gyermekkel ebben az idegen j szellemi vilgban? Taln k a legboldogabbak valamennyik kzl, akik ide belpnek, s taln k rzik magukat rgtn teljesen otthonosan. Gondolj arra, hogy k nem vesztik el szleiket, testvreiket, a jtszpajtsaikat, akiket szerettek; csakhogy akkor jtszhatnak velk, amit mi jszaknak mondunk, ahelyett, hogy ezt nappal tennk; ennyi az egsz, gyhogy k nem rzik a vesztesget vagy elklntst. Addig sincsenek sohasem magukra hagyatva, mg a mi nappalunk tart, mert ott is ppen gy, mint itt, a gyermekek sszejnnek s jtszanak egymssal. Jtszadoznak Elysium gynyr berkeiben. Tudjuk, hogy a gyermek mennyire lvezi azt, ha a trtnelem egyik vagy msik szerepbe beleli magt, vagy a fszerept jtssza egy csodlatos tndrmesnek, vagy kalandos trtnetnek. E magasabb vilg finomabb anyagban a gondolatok lthat formkat ltenek, s gy a gyermek, aki egy klns hsnek kpzeli magt, azonnal felveszi egy idre annak a kedvelt hsnek az alakjt. Ha elvarzsolt kastlyt kvn, gondolata kpes ezt az elvarzsolt kastlyt megalkotni. Ha hadsereget akar veznyelni, az a hadsereg rgvest ott terem. s gy a halottak kztt a gyermekek llandan el vannak halmozva rmmel - st gyakran kitren boldogok. s az a sok ms gyermek, akiknek msfle hajlamai vannak, akiknek gondolatai inkbb vallsos termszetek, k sem nlklzik azt, ami utn vgytak, mert az angyalok s szentek tnyleg lteznek. Ez nem csak jmbor elkpzels. Mindazok, akiknek szksgk van rjuk, s akik hisznek bennk, bizonyra vonzdnak hozzjuk, s sokkal bartsgosabbaknak s dicsbbeknek talljk, mint ahogy ezt valaha is meglmodtk volna. Akadnak olyanok is, akik arra vgynak, hogy Istent magt anyagi formban talljk meg; de mg ezek sem csaldnak, mert a legnyjasabb s legkedvesebb tantk megtantjk ket arra, hogy minden forma Isten formja, mert mindentt jelen van s azok, akik szolglni akarnak s segteni, mg ha az legalantasabb teremtmnyeit is, azok t szolgljk s t segtik. Gyermekek szeretnek hasznosak lenni, szeretnek segdkezni s vigaszt osztogatni. Tg terk van az effajta segdkezsre s vigasztalsra e magasabb vi1g tudatlanjai kztt. s amint gy tovbbhaladnak ennek a vilgnak dics terein, mint a knyrletessg s a szeretet hrnkei, magukv teszik a rgi szp tants igazsgt: „Amit az utolskrt tesz valamelyiketek, azt n rettem teszitek.” s mi trtnik azokkal az apr kis csecsemkkel, akik sokkal fiatalabbak, semhogy jtszani tudnnak? , ne fltstek ket! Nem egy akad a holt anyk tborban, aki keblhez szortva gondjaiba veszi, hogy ddelgethesse s szerethesse, akr csak a sajtjt. Az ilyen aprsgok rendesen igen rviden pihennek meg a szellemi vilgban s hamarosan visszatrnek a fldre. Igen gyakran ugyanahhoz az aphoz s anyhoz trnek vissza. Erre vonatkozan a kzpkori szerzetesek egy klnsen kegyetlen hitet terjesztettek, hogy t.i. a meg nem keresztelt gyermekek rkre elvesztek. A keresztsg igaz szentsg s megvan a maga haszna. De ne akadjon egy is kzlnk, aki annyira korltolt felfogs lenne, hogy azt kpzeli, hogy egy ilyen kls formnak az elhagysa megvltoztathatja Isten rk trvnyeinek a mkdst, vagy t a szeretet Istenbl knyrtelen zsarnokk vltoztatja.
Spiritizmus
Mostanig csak a halottak elrsnek arrl a lehetsgrl beszltnk, hogy lmunkban felemelkednk az sznvonalukra, ez pedig a kzlekedsnek normlis s termszetes mdja. A spiritizmusnak van abnormlis s termszetellenes mdszere is: az, hogy a halott egy pillanatra a hsnak a ftylt jra flveszi s gy a fizikai szemnek lthatv lesz. Az okkultizmus tanuli nem ajnljk ezt az eljrst. Rszben azrt nem, mert az ilyen eljrs a holtat gyakran megakasztja tovbbfejldsben, msrszt pedig azrt nem, mert igen nagy benne a bizonytalansg, nagy a csals s a szemlycsere lehetsge. Ez a trgy sokkal nagyobb, semhogy ilyen kis rpiratban szv lehetne tenni. „A hall msik oldala" cm knyvemben behatan foglalkoztam ezzel. Talltok benne egyes elbeszlseket, melyek arrl szlnak, hogy a holtak maguktl trnek vissza ebbe az alacsonyabb vilgba, s klnfle ton-mdon manifesztldnak, ltalban azrt, mert kvnnak tlnk valamit. Valamennyi ilyen esetben legjobb a lehet leggyorsabban kifrkszni akaratukat, s igyekezznk eleget tenni kvnsgaiknak, hogy lelkletk megnyugodjon.
Ha kpes voltl mindazt, amit mondtam, magadv tenni, meg fogod rteni, hogy brmennyire is termszetes volna hozztartoznk halln bsulni, ez a bnkds tves s ktelessgnk, hogy azt lekzdjk. Nem kell, hogy ket sajnljuk, mert sokkal szlesebb horizont s boldogabb letbe mentek t. Ha elkpzelt elklntsnkn bsulunk, csak illzit siratunk, mert k tulajdonkpp nem vltak el tlnk. Sajt cselekedetnk nz, mert inkbb sajt ltszlagos vesztesgnkre gondolunk, mint az nagy s valdi nyeresgkre. Igyekeznnk kell a legnagyobb nzetlensget kifejteni, mint ahogyan ezt minden igazi szeretettl elvrjuk. Rjuk kell gondolnunk s nem nmagunkra - nem arra, amit mi kvnunk vagy rznk, hanem egyedl arra, ami az javukat s haladsukat mozdtja el.
Ha gyszolunk, ha bskomorak s lehangoltak lesznk, nehz felht kldnk feljk, amely elsttti egket. Ragaszkodsuk, irntunk rzett igaz szimptijuk nyitva tartja e rettenetes befolysunknak az ajtt. Teljesen tlnk fgg, hogy hogyan hasznljuk fel azt az ert, melyet hozznk val ragaszkodsuk klcsnz neknk. Akarunk-e rajtuk segteni, vagy pedig akadlyokat grdtnk elbk - ez tisztn csakis a mi akaratunkon mlik. Btorsg s nzetlensg kell hozz, hogy ennek a kvnsgnak eleget tehessnk. Teljesen meg kell feledkeznnk nmagunkrl abban a komoly szndk s szeret hajunkban, hogy halottunk szmra a lehet legnagyobb segtsget nyjthassuk. Minden egyes gondolatunk, minden egyes rzelmnk hat rjuk. Legynk teht vatosak, hogy ne legyen egyetlen egy olyan gondolatunk sem, amely ne volna szles ltkr s segt, nemest s tisztt.
Ha megvan az a lehetsg, hogy miattunk nyugtalankodnak, legynk llandan vidmak, gyzzk meg ket, hogy nem kell miattunk aggdniuk. Ha fizikai letkben nem rendelkeztek kimerten rszletes s pontos tudomssal a hall utni letrl, igyekezznk azonnal magunkv tenni az erre vonatkoz felvilgostsokat, s ezeket jjelenknti tallkozsaink alkalmval tadni nekik. Miutn gondolatainkat s rzseinket annyira visszatkrzik, ezrt lssunk hozz, hogy csakis felemel s btort gondolatoknak adjunk helyet. „Ha tudjtok ezeket a dolgokat: ldottak vagytok, ha megteszitek.”
Prblkozz megrteni mindennek az egysgt.
Csak egy Isten van, s mindnyjan egyek vagyunk benne. Ha teljesen tisztban vagyunk az rk Szeretetnek az egysgvel, akkor megsznt szmunkra a bnat. Akkor meg fogjuk valstani nemcsak a magunk szmra, hanem szeretteink szmra is, hogy letnkben vagy holtunkban az ri vagyunk, s benne lnk, mozgunk s lteznk, akr ebben a vilgban, akr pedig az eljvendben. A gyszols szoksa minden hit s tuds hjn val. Minl nagyobb a tudsunk, annl nagyobb lesz a bizalmunk, mert teljes biztonsggal fogjuk rezni, hogy halottunk s mi egyarnt a tkletes Er s tkletes Blcsessg kezben vagyunk, melyet a tkletes Szeretet irnyt.
***
(A szveg fordtja ismeretlen. Nyelvezete szerint a fordts a XX. szzad elejrl szrmazik. Archaikussgt megtartva adjuk kzre.)
|