Mi a teozfia?
2005.04.06. 00:19
MI A TEOZFIA?
rta: I.K.Taimni
Megjelent: The Theosophist, 1963. novemberi szmban
A Teozfiai Trsulat vezeti igen sokat rtak mr errl s a trsulatban sokan hajlamosak azt hinni, hogy ezzel, ilyen rtelemben szksgtelen tovbb foglalkozni. Amennyiben azt szeretnnk megtudni, hogy mi a Teozfia, csupn azt kell tennnk, hogy elolvassuk mindazt, amit e tmrl H.P.Blavatsky, Annie Besant, C.W.Leadbeater s msok rtak. Ez a magatarts arra a flrertsre alapozdik, hogy a Teozfia idek gyjtemnye, amit knyvel olvassval s eladsok meghallgatsval lehet elsajttani, tovbb azokon val mly gondolkodssal s elmlkedssel.
Az emberi termszet, a vilgegyetem s mindkett alapjul szolgl valsg kiss gondosabb megfontolsa r fog mutatni arra, hogy a Teozfia megrtsnek ilyen megkzeltse igen elgtelen s nem megfelel. Mr a Teozfia termszete miatt sem vezethet bennnket annak igazi megrtshez. Msrszt azzal, hogy elmnkben zavart s nteltsget idz el, ppen hogy meg fog akadlyozni bennnket az igazi tudshoz vezet egyedli eszkzk alkalmazsban. Az igazi tuds megszerzshez az els lps azt tudni, hogy nem tudunk.
E rvid cikkben azzal a szndkkal mutatunk be nhny elgondolst, hogy ezen mlysgesen komoly krds irnti dinamikusabb magatarts alkalmazsnak szksgessgre utaljunk, amellyel az Isteni Blcsessg minden komoly tanulmnyozjnak a legnagyobb mrtkben rendelkeznie kell. Itt alig szksges rmutatni arra, hogy ezt a krdst sohasem szabad lezrtnak tekinteni, s amennyiben mgis lennnek olyan tagok, akik hajlamosak annak tekinteni, gondolkozzanak komolyan errl, hogy vajon nem lehetne-e ehhez rugalmasabban viszonyulni.
Valjban a Teozfiai Trsulatnak, mint egsznek a feladata, hogy ezt a krdst nyitva tartsa s olyan lgkrt tartson fenn, amely minden tagot arra btort, hogy erre a krdsre sajt maga vlaszoljon. Nem valamilyen tisztn akadmiai szellemben, egyszer s mindenkorra, hanem bels megvilgosodsok vg nlkli sorn t.
A rendelkezsre ll kevs hely miatt, arra a krdsre, hogy „Mi a Teozfia?” nem lehet tfogan vlaszolni. Igyekszem nhny lnyeges pontot az olvas el trni, amely elkpzelst adhat arrl, hogy az intellektus kzegn t mit vlek a teozfia termszetnek. Ez termszetesen csak egy szempont – az enym – de sok msiknak is kell lennie. Ez az elnye, ha van egy ilyen intzmny, mint a Teozfiai Trsulat, amelyben nemcsak a tolerancia szellemben, hanem komoly egyttmkdsben brmilyen tmra vonatkoz klnfle szempontot is be lehet mutatni, s vgig lehet gondolni.
A Teozfia termszett meggondolva, ngy alapvet aspektusban foglalkozom a tmval, amelyeket a knyelmessg rdekben MISZTIKUSNAK, OKKULTNAK, INTELLEKTULISNAK S INTUICIONLISNAK fogok nevezni.
Vegyk elszr a MISZTIKUS aspektust.
Mind az egynnel, mind a vilgegyetemmel, a makrokozmosszal s a mikrokozmosszal sszefggsben, a megnyilvnuls hrom alap valsgnak ltalban az anyagot, az elmt s a tudatot tekintik. sszefggsben vannak ezek egymssal, s ha igen, akkor hogyan? A legmagasabb hindu blcseleti felfogs szerint a vilgegyetem, amelynek szerves rsze vagyunk, a Vgs Valsg kifejezdse, amely a megnyilvnulsban, mint tudat jelenik meg. Ez a tudat az, amely az egsz vilgegyetem minden aspektusnak, mind a lthatnak, mind a lthatatlannak alapja. Nincs semmi ms s nem is lehet, csak a tudat. Brhogyan is fogalmazzuk meg, a magunkban a finomsg minden fokn szlelt mentlis jelensgek, a tudatban lezajl jelensgek, vagyis a tudat jelensgei. E tants szerint mg azok a dolgok is, amelyek elmnknek kemny, kzzelfoghat, s szilrd trgyaknak tnnek, pusztn mentlis termszetek, ezrt lnyegben a tudat termszethez tartoznak.
Ez a tants, hogy az egsz megnyilvnult vilgegyetem, minden aspektusban a tudat termszetre alapozdik, s hogy az, ami hrom klnbz dolognak – anyagnak, elmnek s tudatnak – tnik, valjban ugyanazon Valsg hrom aspektusa vagy mdosulsa, megdbbent fogalom, amit sokan nehezen tudnak elkpzelni. Mindezek ellenre a blcseleti gondolkods s misztikus tapasztalat vgs cljt jelenti. De termszetesen az igazsg ezen Igazsga ott van mlyen elrejtve elmnk legfinomabb rtegben, s csak akkor szlelhet, ha tlhaladtuk azt a rteget. Az anyagot, az elmt s a tudatot minden gyakorlati clra klnbz dolognak kell vennnk, s ez a megklnbztets az tlagos ember szmra megfelel lesz, ppen gy, ahogy az atomi s a molekulris reakcik megfelelnek mg akkor is, ha a tudomny felfedezte, hogy magban az atomban is, az anyag s az erk egszen ms s mlyebb vilga van.
Fel lehet tenni a krdst: „Amennyiben az ember a megnyilvnult vilgegyetem a tudat mdosulsa, s mintegy az Isteni Tudatban lebeg, akkor hogyan van, hogy a megnyilvnulsban az elme s a tudat klnbz szintjeit tapasztaljuk?” Tl messzire vinne bennnket, ha ezen mlysges krdsbe hatolnnk, s nincs is r szksg, hogy ezt tegyk. Jelenleg elgsges lesz szmunkra, ha felfogjuk azt az egyszer elgondolst, hogy az elme s anyag e klnbz szintjei ugyangy foghatk fel a tudat klnbz mdosulsaiknt, mint ahogyan a vzgz, a folykony vz s a szilrd jg ugyanazon H2O jel vegyi anyag klnbz mdosulsa.
A tudat mdosulsnak minden klnleges fajtja, az anyag s a mentlis jelensgek megfelel tpust hozza ltre, s ameddig valamely egyn tudata az anyag klnleges tpusa s annak megfelel elmeszint megszortsai kz korltozdik, azon szinthez tartoz trvnyek, megszortsok s illzik ktelkben van. Az egyni tudat, amely az anyag s annak megfelel elmeszint bizonyos skja brtnnek fogsgra korltozdik, s ahhoz, hogy abbl a brtnbl kikerljn, meg kell szabaduljon annak megszortsaitl. Azonban, ha csupn a fizikai test legbelsbb brtnpletbl szabadulunk, nem jelenti azt, hogy teljesen szabadd vltunk, mivel gy is mondhatnnk, sokudvar brtnben lnk, s ha csak a legbelsbb udvarbl jutunk ki, csupn azt jelenti, hogy a kvetkez udvar viszonylag nagyobb szabadsghoz s tudshoz jutottunk. Ameddig nem vagyunk kpesek tljutni az sszes tbbi udvar faln, nem lehetnk igazn szabadok, s nem lehet kzvetlen tudsunk a fentebb hivatkozott Titkok Titkrl, vagyis arrl, hogy minden tudat – vagyis a Valsg jtka, s mi azon valsg rsze vagyunk. Ez az Igazsg az, amelyet vgl az n-megvalsulsban nyernk el, amely valban szabadd vagy felszabadultt tesz bennnket s amelyre a Vilgossg az svnyen cm knyv II. rsz 17. aforizmja hivatkozik: „Krdezd meg a legbelsbbtl, az Egyetlen Egytl vgs titkt, amelyet rk id ta tartogat szmodra.” Akkor mindrkre elmlik minden illzi, s mi rkre ennek az Igazsgnak a ragyog fnyben lnk, vagy mskppen megfogalmazva, Istennel val egysgben, hatalmnak tudatos csatornjv vlva.
A teozfia legmagasabb, vagy misztikus aspektusnak foghat fel az egyni tudatnak az Egyetemes Tudattal trtn teljes fzija, ami ltal az rk Igazsg kzvetlen ismerete rhet el. Amikor ezt a legmagasabb tudst elrtk, amely nem kzlhet egyik szemlytl a msiknak, n. Dzsivanmuktv, vagyis a Blcsessg egyik Mesterv vltunk. Minden feladatot megtanultunk, amit a megnyilvnult vilgok neknk megtanthatnak, a bennnk rejtve volt igazi termszetnk tkletessgt s tudst bontakoztattuk ki, s mr nem ktelez szmunkra itteni letre visszajnni. Mr nem vagyunk a szlets s a hall kerekhez ktve, mivel mr nem vagyunk a megnyilvnult let illzii s korltozsai alatt. Ha visszajvnk s itt lnk, akkor az Isteni let szabad eszkzeiknt tesszk, hogy azokat a testvreinket segtsk, akik mg illzik ltal ktttek s az let nyomorsgait szenvedik.
Ekkor rkeztnk a teozfia msodik aspektushoz, amelyet OKKULTNAK neveznk. A teozfia misztikus aspektusa Brahma, vagyis a bennnk lev Valsg kzvetlen megismersvel foglalkozik s semmi mssal.
Azonban ez a Brahma az tszrs vilgegyetemben is megnyilvnul, thatja azt a vilgegyetemet, s amint lttuk – maga a vilgegyetem. A fentiekbl kvetkezik, hogy az a Brahma hogyan nyilvnul meg a vilgegyetemben, gyszintn Brahma ismerete, ugyangy, mint ahogyan annak ismerete, hogyan mkdnek a termszet eri az ember fizikai s a fizikainl finomabb testeiben, gyszintn az ember ismerete, teljes aspektusban.
A megnyilvnulsban lev Brahman ismerett nevezik okkultizmusnak s azzal rhet el, hogy az egyni tudatot a fizikai agyban mkd alsbb elme fl emeljk. Az gy kifejlesztett fizikainl finomabb kpessgeket ugyangy hasznljuk a fizikai vilgon tli szintek jelensgeinek kutatsra, mint ahogyan az rzkszerveinket s azok fizikai mszerek formjban trtn kifejlesztseit hasznlja a tudomny a fizikai vilg jelensgeinek vizsglatra. Az ilyen okkult mdszerekkel nyert tuds abban az rtelemben kzvetlen, hogy a fizikainl finomabb kpessgek ltali kzvetlen szlels, azonban megbzhatsga s rtke a kifejlesztett kpessg, valamint azon szint szerint klnbzik, amelyen a tudat mkdik. A szemlyisg alsbb szintjein mkd pszichikai kpessgekkel rendelkezk hajlamosak a tvedsre s a kprzatra, s az ltaluk nyert tuds, megfelel kpzs s a magasabb szintekrl szrmaz szellemi megvilgosods nlkl nem megbzhat. Msrszt a magasabb jga mdszerek ltal elrt tuds nincs a hibnak s a kznsges illzinak alvetve. Azonban az tviv mechanizmus hibjbl kvetkez hibs tvitelnek ksznheten a lefel halads kzben ez a tuds bizonyos mrtk torzulst vagy homlyosodst szenvedhet. Ezrt szksges, hogy a jgi hosszas s szigor kpzsen menjen t, nemcsak a magasabb szellemi kpessgei kifejlesztsben, hanem az alsbb tudathordoz eszkzei trendezsben is, hogy alkalmass tegye azokat a magasabb tuds torztsmentes tvtelre. A magasabb szellemi szinteken gy elrt tuds nagy rsze gyszintn kzlhetetlen s a kifejezs igazi rtelmben ezoterikus, mivel a szoksos gondolati formkba nem nthet.
Teht, amit okkult tudsknt ismernk, mindenfle forrsbl szrmaz, rszben megbzhat, rszben nem megbzhat adatok s informcik sszetett tmege, s a tanulmnyoznak azok elfogadsakor vagy elvetsekor a megklnbztet kpessgt kell hasznlnia. Az igazi s transzcendens tuds elrsnek egyedlien tkletes mdszere, a sajt szellemi s magasabb mentlis kpessgek kifejlesztsvel trtn sajt kutats.
A fizikai szinten tli kpessgek ltal elrt tuds rtke a szrmazsnak forrstl is fgg. Minl magasabb szint az eredete, annl nagyobb az rtke.
Az alsbb fizikai kpessgekkel szerzett tuds, mg ha megbzhat is, lnyegtelen termszet s nem ri meg a rfordtott fradtsgot sem. Ezrt van az, hogy az okkultizmus egyik hiteles tantja sem btortja az alsbb pszichikus kpessgek s az irntuk val svrgst, s azok kifejlesztst. Tantvnyaikat inkbb arra sztnzik, hogy elbb tiszttsk meg s vonjk ellenrzsk al elmjket s vgyaikat, s megfelel mdon ptsk jellemket. Ezen tulajdonsgok nlkl nem lehetsges a szellemi kpessgek fejlesztse. A fentebb mondottakbl nyilvnval, hogy a Teozfia msodik aspektusa, vagyis az okkultizmus gyszintn kzvetlen tudsra vonatkozik, azonban az ilyen tuds megbzhatsga az elme szintjtl s a tuds elrsbe vont kpessgek szerint vltozik.
A teozfia harmadik aspektust INTELLEKTULISNAK nevezhetjk. Ez knyvekbl, eladsokbl s ms kls forrsbl szrmaz elmleti tuds. Azon szentek, blcsek s jgik tantsaibl s tapasztalatuk feljegyzseibl llhat, akik a finomabb szintek s skok valsgaival trtnt kzvetlen kapcsolatbl kaptk azokat s azutn intellektulis kifejezsekkel adtk tovbb azok javra, akik nem frnek kzvetlenl hozz azokhoz a magasabb szintekhez. Vagy ms tantk elsdleges tantsainak rtelmezsbl szrmazhatnak azrt, hogy kidolgozzk azokat, vagy knnyebben rthetv tegyk. De lehet az let megfigyelt tnyeire, kvetkeztetsre vagy feltevsekre alapozd puszta spekulci eredmnye is.
Akrmilyen termszet vagy eredet az ilyenfajta tuds, az a kzs jellegzetessge, hogy nem alapozdik magnak a tanulmnyoznak a kzvetlen tapasztalatra, hanem ms emberek tansgra vagy kvetkeztetsre. Ezrt rvnyessge fell nem lehetnk biztosak s azok elfogadsakor vagy elejtsekor a sajt tlkpessgnket, megklnbztet kpessgnket kell alkalmaznunk.
Az ilyenfajta tuds rtke olyan krds, amelyet a komoly trekvnek igen gondosan kell vgig gondolnia. Fontolja meg gondosan, hogy ez a tuds mennyire rtkes szmra. Napjainkban ltalban tl nagy rtket tulajdontanak az ilyen tudsnak, s tudskod hisgtl, valamint az emberek bizonyos rtegre hat ilyenfajta tuds csbtstl hajtva, egyes tudsok a pusztn elmleti tuds egyik rakomnyt a msikra halmozzk. Termszetesen mi tudjuk, hogy az ilyen irnyzat, amely napjainkban annyira eltrben van, a fejlds azon fzisnak tulajdonthat, amelyen az emberisg jelenleg tmegy, valamint ebben a fejldsi fzisban, az intellektus nagy jelentsgnek.
Azonban az Isteni Blcsessgre trekv, akinek a clja nem csak az elme kifejlesztse, hanem az Igazsg felfedezse, gondolkozzon s fontolja meg ezt a problmt s jusson elhatrozsra, hogy vajon a haszontalan msodkzbl vett tuds vg nlkli s cltalan gyjtsvel foglalkozik, vagy teljes szvvel szenteli magt a sajt magban rejl Igazsg felfedezse szent feladatnak.
Amennyiben ksrtst rez, hogy az elbbi tra trjen, akkor vegye figyelembe az Iszavaszjopanishad 9-es mantrjt:
"Akik a tudatlansgot imdjk, nyomaszt sttsgbe lpnek; mg nagyobb sttsgbe lpnek azok, akik hiszkenyen ktdnek a tudshoz."
Amennyiben a tanulmnyoz az utbbi utat vlasztja, gondolkozzon s gondosan fontolja meg, hogy a rendelkezsre ll igen korltozott id alatt mit sajtthat ki az intellektulis tuds hatalmas cenjbl. Amennyiben cljt komolyan veszi, s hatrozott abban, hogy lett nem fogja haszontalan tevkenysgekre pazarolni, azt fogja tallni, hogy a rendelkezsre ll hatrtalan tudsbl, vlasztsa egy igen kicsi s lnyeges rszre fog korltozdni, arra, amely kzvetlenl vagy kzvetve fogja t eszmnyei megvalstsban segteni s msokat is segteni fog abban, hogy gy tegyenek.
A fent elmondottak alapjn ne legyen a tanulmnyoznak az a benyomsa, hogy az intellektus olyasmi, amit meg kell vetni, vagy el kell hanyagolni. A trekv letben megvan a haszna s a helye. rtke abban van, hogy lpcsknt szolglhat a kzvetlen tapasztalaton alapul magasabb tudshoz, valamint a fejldsben mkd Isteni Terv megismershez, hogy kszsgesen s hatkonyan tudjunk kzremkdni azzal a tervvel. Akkor vlik akadlly, amikor az let valsgaitl val menekls eszkzv vlik, s kbtszerknt hasznlva elaltat bennnket s elfeledteti velnk az let komoly rtelmt.
Az elz bekezdsekben rszben kifejtettk a bels letnkkel kapcsolatos tnyekre vonatkoz pusztn elmleti tuds elgtelensgt.
Semmire vonatkozan nem ad bizonyossgot.
A lelket nem kpes kielgteni s bels bkt, valamint ert adni. Az alsbb let ksrtseivel s vonzdsaival szemben nem teszi hozzfrhetetlenn az egynt. A trekvt az intellektus ngy fala kztti fogsgban tartja, ahol meg van fosztva a magasabb tudat vilgossgtl s lettl.
Felmerl a krds, hogy vajon az intellektulis brtn sttsgben kell maradjon – ahol a sttsg kifejezst szellemi szempontbl hasznljuk – amg kifejlesztette azon kpessgt, hogy sajt szabad akaratbl, a jga mdszereivel menjen ki? Nem szksgszeren. A brtn falai nem betonbl vannak, hanem, ha hasznlhatom ezt a hasonlatot, ttetsz vegbl.
A falakat vastag thatolhatatlan srburok teszi thatolhatatlann azon fny szmra, amely kvl llandan ragyog s a brtn falra vilgt. Ha valahogyan fokozatosan meg tudja tiszttani az vegfalakat, a magasabb Tudat fnye egyre fokozd mrtkben hatolhat be a sttsgbe s nyjthatja a trekvnek a szellemi let egyre nagyobb megvilgosodst, – annak erejt, bkjt s tudst, amely elegend a fenntartsra, amg kpess vlik, hogy brtnbl kimenjen a magasabb szellemi szintek vilgossgba s szabadsgba. Igaz az, hogy ez a fajta tuds nem ugyanaz, mint a szamdhi-ban (rvletben) a magasabb szinteken kzvetlen felfogssal elrt tuds, de mivel az ttetsz vegfalakon t a brtnbe hatol vilgossg az tm-Buddhi vilgossga, br kisebb mrtkben, de ugyanazon minsgekkel rendelkezik. Blcsessget, ert, bkt s transzcendens tudst hoz magval.
A brtn falainak megtiszttsa csak szdhana (igazi tanuls) ltal lehetsges, vagyis magatartsunk s gondolkodsi mdunk teljes jrairnytsval, indtkaink, elmnk s vgyaink drasztikus megtiszttsval, bels letnk igazi talaktsval. Amennyiben a szdhaka (tanul) ezen erfesztsben sikerrel jr, akkor a szemlyisge misztikus mdon osztozhat magasabb nje letben s tudsban, br mg mindig az intellektus brtnben van.
Az ilyen szellemi tudst, amely elmnk s vgyaink fokozatos megtiszttsval, igaz lettel jelenik meg bennnk, a teozfia negyedik, vagyis INTUICIONLIS aspektusaknt foghat fel.
Ez a tuds, amely az intellektus Buddhi fnye ltal val beragyogsnak eredmnye s amely messze magasabb rend a puszta intellektusnl, minden komoly trekv szmra elrhet. Mg a jga mdszerek klnleges kpzse klnleges adottsgokat ignyel, senki sem mondhatja, hogy nem kpes igaz s tiszta letet lni, amennyiben gy akarja.
Lthatjuk teht, hogy nem is olyan egyszer az a krds, hogy „Mi a teozfia?”, mint ahogy a felsznen ltszik. Ahhoz, hogy ezt megvlaszolhassuk, ktsgtelenl knyvek olvassval s eladsok meghallgatsval kell kezdennk, de azutn meg kell vltoztatnunk, meg kell tiszttanunk letnket s vlaszrt bele kell hatolnunk elmnkbe. Ezt a folyamatot addig kell folytatnunk, amg mr nem marad elme, nem marad n, s nem marad keres sem. Csak az Egy Valsg marad.
Valamely szp sz, amelyet nem kvet megfelel tett, olyan, mint egy pomps s ragyogan sznes, de illat nlkli virg. Nem hoz gymlcst. (Dhammapada)
|